6x een te hoge werkdruk

Allereerst wil ik een nieuwtje met je hierover delen. You may like it. Maybe not. Want als jouw werkdruk te hoog is ligt het aan JOU. Jep. Aan jou.

Dit werd mij ook altijd duidelijk gemaakt toen ik nog in het onderwijs werkte. Sommige leerkrachten hadden het heel druk (te druk), terwijl anderen bij wijze van spreken tegelijkertijd met de kinderen naar huis konden en helemaal geen werkstress hadden. Beiden doen hetzelfde werk, hebben dezelfde taken te doen, maar staan er totaal anders in. En dit is hoezo werkstress zo lastig is, omdat het per persoon verschilt. Het zegt dus niets over het werk dat je dient te doen, maar hoe makkelijk jij al deze werkzaamheden doet, inplant en verdeelt in je dag én hoe je deze aanvliegt. Dit is de grote reden dat sommige mensen in het bedrijf in een burn-out belanden en anderen van verveling uit hun neus gaan vreten.

Dan wat is het verschil vraag je jezelf af? Dit heeft dus niets met de verwachtingen uit het bedrijf te maken, niets met de werkzaamheden die jij en anderen dienen te doen of met jouw baas. Ik neem je in dit artikel mee en ik leer je ook meteen als je last hebt van werkstress hoe je dit kan verlagen.

1. Je wil het goed doen voor anderen.
Stiekem zijn wij allemaal veel te veel bezig met wat anderen van ons vinden. We willen aardig gevonden worden en we willen hen niet teleurstellen. En omdat we dit zo heftig ervaren, omdat we zo graag niet ‘’afgewezen’’ willen worden zeggen we dus meestal ja tegen dingen die anderen van ons vragen. Ook al voel je diep van binnen ‘’nee, ik heb het te druk’’ toch zeg je ja, omdat de mening van de ander nog te belangrijk voor je is. Belangrijker (blijkbaar) dan je eigen gezondheid.

2. Je kent je eigen grens niet goed genoeg
Overal is het druk. Overal is er veel werk en wordt er veel van je verwacht. Laten we eerlijk zijn. Toch kunnen sommigen hier wel mee dealen en anderen niet. En dat komt omdat anderen hun grens over gaan. Dit kan te maken hebben met dat je je eigen grens niet goed kent. Hoeveel uur kan jij onafgebroken werken? Hoeveel energie kost en geeft het je? En hoe is dit op de lange termijn voor je? Wanneer heb je nog wel genoeg ruimte en rust in je hoofd en wanneer loop je over? Je eigen grens kennen is super belangrijk als het gaat om werkstress.

3. Perfectionisme.
Kwaliteit leveren. Dingen goed aanleveren. Allemaal prachtig en super fijn dat je deze kwaliteit bezit van jezelf. Echter is dit ook een valkuil en wat voortkomt uit het goed willen doen. Dat voortkomt uit goed genoeg willen zijn en uit dat je pas goed genoeg bent als je dingen goed doet, perfect aanlevert. Zo loop je altijd 10x harder dan dat wellicht zou moeten, omdat je iets te bewijzen hebt aan anderen en aan jezelf. Je wil laten zien dat je het kan en je hoofd hoog houden. Maar realitycheck. Goed is goed genoeg. Het hoeft niet perfect en je hoeft niet de beste te zijn. Het uiteindelijke doel is gelukkig zijn in je werk, niet het meest succesvol. Of zie ik dat verkeerd?

4. Je zelfvertrouwen is laag
Je zou graag nee willen zeggen, dingen doen die beter bij jou passen en opboksen tegen dingen waar je niet happy van wordt. Toch durf je geen nee te zeggen. Je bent niet opgebokst tegen je baas en voldoet dus (ondanks dat het je teveel is) aan alle verwachtingen die je baas heeft. Jouw zelfbeeld en zelfvertrouwen zit jou in de weg om relaxter met je werk om te kunnen gaan. Geregeld heb je in je hoofd ‘’zo ga ik het aanpakken en dit ga ik zeggen’’, maar op het moment dat je voor je baas staat komt geen van de dingen die je bedacht had daadwerkelijk uit je mond. Zo blijf je doorgaan en doorgaan én is je werkdruk te hoog, omdat jij niet de juiste actie kan ondernemen.

5. Je verdeelt je tijd niet goed.
We weten allemaal dat je maar een bepaalde hoeveelheid uur wil en kan werken. Voor jouzelf en je werkgever is het daarom zo fijn mogelijk als je effectief en efficiënt werkt. Grote kans als jij een grote werkdruk ervaart, dat je hier nog een slag in te slaan hebt. Niet alles hoeft perfect bijvoorbeeld. Ook kosten misschien nutteloze dingen je meer tijd dan dat zou hoeven. Denk bijvoorbeeld aan dat de een heel snel en blind kan typen, terwijl de ander over hetzelfde stukje typen de dubbele tijd besteedt. Er zijn heel veel dingen binnen je werk wat je effectiever en efficiënter zou kunnen uitvoeren, waardoor jouw werkdruk ook lager kan komen te liggen.

6. Je staat altijd maar aan.
INspanning (en ja dat is zeker ook werken) moet in balans zijn met ONTspanning. Dat betekent dat het niet de bedoeling is dat je de hele tijd aan staat, maar dat je ook kan ontkoppelen en ontprikkelen. Alleen dan kan je effectief werken. Dus selfcare is net zo goed belangrijk. Zo niet belangrijker. Zorg dat je dus ook echt momenten van ontspanning neemt. Hier heb ik een artikel over geschreven hoe je écht kan ontspannen. Ik deel met je 10 tips. Pas deze toe tijdens je werkdag én erna. Je zult zien dat ontspannen veel doet met de werkstress die je nu ervaart!

En blijkt dat de werkstress komt van het feit dat je je baan niet leuk vindt? Dan dien je hiervoor een geheel andere manier dit probleem aan te vliegen. Hier help ik je uiteraard ook graag bij.

In de gratis doorbreeksessie coach ik jou 1 op 1 met jouw vraagstukken rondom werk. 

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise