Waar ben ik goed in? – Zo kom je erachter

Waar ben ik goed in? Een vraag die de meeste mensen moeilijk vinden om te beantwoorden. Enerzijds omdat we het lastig vinden om uit te spreken wat we goed kunnen. Wij als nuchtere Nederlanders denken ‘’doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’’. Dus echt je uitspreken over je kwaliteiten en competenties doen we niet.

Anderzijds vinden we het lastig, omdat velen van ons eigenlijk niet echt weten waar we goed in zijn. We vinden onze eigen kwaliteiten al snel heel normaal. Maar iedereen heeft eigen en unieke kwaliteiten. Sommige heb je in de loop van je leven ontwikkeld en andere ben je mee geboren. Maar…

Hoe ontdek je waar je goed in bent? En hoe kan je deze kwaliteiten gebruiken? Wat voor rol moeten en/of kunnen deze spelen in jouw droombaanzoektocht? De volgende 4 tips gaan je helpen.

1. Vraag anderen
De eerste en meteen belangrijkste tip is: vraag anderen om jou heen. Waar vinden zij dat je goed in bent? Wat vinden zij uniek en onderscheidend aan jou? Waar zouden ze jouw hulp voor vragen? Ga het gesprek aan met de mensen die dichtbij jou staan.

Tip 1: vraag minimaal 5 mensen in jouw omgeving
Tip 2: zorg dat je verschillende soorten mensen vraagt die weer op een andere manier gerelateerd aan je zijn. Bijvoorbeeld: een ouder, je broer/zus, een vriendin, een collega etc.
Tip 3: een WhatsAppje sturen met deze vragen is makkelijk, maar het is veel nuttiger en helpender om echt elkaar te spreken

Deze tip lezen is natuurlijk zo gedaan, maar ik wil je uitnodigen om ook echt deze tip uit te voeren en alle antwoorden op te schrijven. Je zult namelijk versteld staan dat alle mensen die je spreekt bijna dezelfde soort dingen opnoemen. Dit zijn jouw kernkwaliteiten. Vaak zijn dit dus ook de dingen die je vanzelfsprekend vindt en zelf niet meer inziet.

2. Werk met een competentielijst
Als je direct de vraag aan jezelf stelt: ‘’waar ben ik goed in?’’  is dat een nogal grote en overweldigende vraag. Door te werken met een competentielijst kan je deze vraag behapbaarder en met meer structuur en duidelijkheid aanpakken.

Dit is hoe je dat kan doen. Je zoekt een competentielijst op. Onderaan het artikel meteen een voorbeeld van een competentielijst. Deze lijst houd je voor je (dan wel op je computer dan wel geprint). Vervolgens kies je daar de competenties uit waar jij de match in ziet tussen jezelf en de competentie. Het kan zomaar zo zijn dat jij daar 20 compententies uit haalt. Prima.

Daarna ga je ze rangschikken. Welke competenties kan je écht goed? Welke competenties ben je ook goed in, maar gaat je iets minder natuurlijk af? Dit hoeft niet perfect gedaan te worden, als het maar duidelijk voor jezelf wordt wat jouw kernkwaliteiten zijn en waar je ook goed in bent.

Tip 1: het is helemaal interessant om jouw eigen ontdekkingen met de competentielijst vervolgens te leggen naast de kwaliteiten die jouw omgeving van je ziet. Wedden dat ook dit overeen komt met elkaar?

3. Complimenten bewust aannemen
Zoals je net al las is hetgeen waar je goed in bent vaak niet helder voor jezelf. Dat komt omdat je die dingen vanzelfsprekend vindt. En dit komt onder andere voort uit jouw gedrag rondom complimenten. Als iemand een compliment geeft? Neem je deze dan wel echt aan?

Vaak onthouden we standjes of feedback vele malen makkelijker dan alle complimenten die we krijgen. Om je bewuster te zijn van waar je eigenlijk echt goed in bent, dien je ook complimenten écht te ontvangen. Wuif het compliment dus niet weg, maar bedank diegene voor het compliment. Geniet ervan dat diegene iets positiefs over je gezegd heeft. Schrijf het op als je wilt. Zo onthoud je alle mooie woorden die je ontvangen hebt nog beter.

Tip: het is daarbij ook mooi om zelf ook nog meer complimenten aan anderen te gaan geven. Het werkt motiverend beide kanten op namelijk.

4. Bekijk de dingen die je leuk vindt om te doen
Vaak is het zo dat de dingen die je leuk vindt om te doen, ook de dingen zijn waar je goed in bent. En vice versa. De dingen die je goed kan, vind je ook leuk om te doen. Om deze reden is het ook waardevol om te kijken naar de dingen die je leuk vindt om te doen. Dat kunnen al kleine alledaagse dingen zijn, zoals een goed gesprek voeren met een vriendin of de hobby’s en sport(en) die je doet. Schrijf gewoon eens op wat je echt leuk vindt om te doen. Wedden dat je veel van die dingen ook goed kan?

Heel veel plezier met het ontdekken van jouw kwaliteiten. Ik durf te wedden dat je in veel meer dingen goed bent dan dat jij nu nog door hebt! 😊


Voorbeeld van een competentielijst:

Aanpassingsvermogen – Aansturen – Accuraat werken – Adviseren –Analytisch vermogen – Anticiperen – Assertief zijn – Authentiek zijn –Beoordelen – Besluitvaardig – Betrokkenheid – Betrouwbaarheid –Coachen – Collegialiteit – Commercieel handelen – Communicatieve vaardigheden – Consulteren – Contactgericht – Controleren – Creativiteit –Creëren – Delegeren – Directheid – Diplomatiek – Doorzettingsvermogen –Draagvlak creëren – Durven – Empathisch vermogen – Energiek – Flexibel – Gedisciplineerd – Gedreven – Geordend / georganiseerd – Helpen –Individueel leiderschap – Informatievaardigheid – Initiatief nemen – Inlevingsvermogen – Innovatief – Inspireren / motiveren – Integriteit – Klantgericht / servicegericht – Kritisch denken –Leervermogen – Leidinggeven – Loyaliteit – Luisteren – Mondeling contact – Netwerken – Onafhankelijkheid – Onderhandelen –Ondernemerschap – Oplossingsgericht – Opmerken – Organiseren –Overtuigingskracht – Plannen – Presenteren – Presteren onder druk –Resultaatgericht – Risicobewust – Ruimdenkend – Samenbindend leiderschap – Samenwerken – Schriftelijke communicatie – Sensitief –Sociaal – Stimuleren – Stressbestendigheid – Verantwoordelijkheid –Visionair – Volhardendheid – Zelfbeheersing – Zelfkennis – Zelfsturing 

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

Zo creëer jij doorgroeimogelijkheden in je werk

Zo creëer jij doorgroeimogelijkheden in je werk

Vind je jouw werk erg leuk, maar mis je uitdaging? Voel je dat je meer aan kan? Wil je graag je vaardigheden en kennis uitbreiden? Een goede mogelijkheid om dit te doen is doorgroeien in het bedrijf waar je nu zit. Doorgroeimogelijkheden dus. In dit artikel lees je 6...

Hoe maak ik een carrièreswitch?

Hoe maak ik een carrièreswitch?

Je hebt al langer een knagend gevoel. Je zit niet op je plek en je gaat met steeds meer tegenzin naar je werk. Je wilt graag een carrièreswitch maken. Het liefst neem je de stap naar totaal iets anders. Dit werkveld ben je op uitgekeken. Deze branche is het niet. Je...

Nuttige dingen die ik deed tijdens mijn droombaanzoektocht

Nuttige dingen die ik deed tijdens mijn droombaanzoektocht

Zelf ben ik jarenlang ongelukkig geweest in mijn werk. De manier waarop mijn dagen en weken verliepen was ik niet blij mee. Het voelde als een sleur. Ik was mijn motivatie kwijt en sleepte mijzelf elke ochtend opnieuw naar mijn werk toe. Ik voelde aan alles dat ik...

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise