3 tips tegen werkstress

Laatst deelde ik de 10 tips voor échte ontspanning met je. En daar deelde ik meteen ook met je dat als jij last hebt van werkstress, je je overspannen voelt of wellicht zelfs wel een burn-out hebt is het niet alleen dat je meer moet ontspannen. Dit is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan. Wat je nodig hebt is een shift in je mindset.

In dit artikel deel ik 3 tips met je hoe je je mind kan veranderen, zodat je minder last hebt van werkstress en hopelijk die burn-out niet eens een kans zal geven. Dit artikel heb ik geschreven op basis van ervaring én kennis die ik opgedaan heb.

1. Zet eerst een stap terug en voel
Meteen de belangrijkste tip als je het mij vraagt. In de huidige maatschappij kan alles en het voelt alsof we ook aan al deze eisen dienen te voldoen. En dus gaan we maar door, door en door. Zonder écht te voelen wat jij en je lichaam nodig hebben. Tegenwoordig zeggen we veel te snel ja. Uit enthousiasme of omdat we aardig gevonden willen worden (en anderen niet teleur willen stellen) zeggen we dus meteen ja. Zonder er echt even stil bij te staan, te bedenken of het in onze planning, rooster én energielevel past en op basis daarvan ons antwoord te geven. We denken niet meer écht na over of we het willen (en kunnen) of niet.

Daarom wil ik als tip geven dat als iemand jou een vraag stelt of het mededeelt. Zeg dan niet meteen ja. Wacht er even mee. Wil je er wat langer over nadenken? Zeg dit tegen diegene dat je er straks op terugkomt, maar geef niet meteen een ja. En komt het toch niet goed uit omdat je het al druk genoeg hebt of omdat je het eigenlijk niet leuk vindt, wees daar dan ook eerlijk in en vertel diegene een ‘’nee’’.

2. Zeg wat vaker ‘’nee’’
We willen het goed doen op ons werk, in ons privéleven, genoeg sporten en gezond eten én ons goed voelen. Spoiler alert! Je kan niet overal in uitblinken én je fijn en gelukkig voelen. Het is belangrijk om hierin ook geregeld een nee te verkopen. Heb je het al druk genoeg en komt er bij je werk nog een taak bij? Hoe lastig dit ook is, verkoop een nee. En ja, je wilt wel aardig gevonden worden en de ander niet teleurstellen. Maar in the end stel je jezelf teleur en stijgt die stress hoger en hoger. Onbewust verkies je hierdoor de ander boven jezelf. Kies alsjeblieft voor jezelf. Bewaak je energie, bewaak je grenzen en vertel dat het je niet gaat lukken. Uiteindelijk zijn veel dingen op je werk niet jouw verantwoordelijkheid. Ook al voelt dat wellicht wel zo. Jouw verantwoordelijkheid is goed voor jezelf zorgen. Daar heeft jouw werkgever uiteindelijk ook het meest aan (op de lange termijn).

3. Plan me-time en ontspanningsmomenten in
We zijn continue on the go en bezig met ons inspannen. Voor INspannig komt ONTspanning en andersom. Ontspanning is super belangrijk en wordt vaak vergeten. Het zorgt ervoor dat we even kunnen outtunen, ontprikkelen én alle indrukken die we hebben opgedaan kunnen verwerken. Super belangrijk om werkstress tegen te gaan. En om dit er niet bij in te laten schieten, plan deze momenten gedurende je week (en dag) in. Zet het simpelweg in je agenda! En vraag je je af wat echte ontspanningsmomenten zijn? Lees dan dit artikel. En nee. Dat is niet scrollen op je Instagramfeed.

Extra tip!
Ik heb trouwens ook nog een extra punt hoe jij je werkstress kan verlagen. Een groot deel van de werkstress die wij namelijk ervaren komt uit de baan waar je eigenlijk niet happy van wordt. De baan waar je in zit past gewoon niet meer bij jou, wat jij belangrijk vindt en waar je voor staat.

Graag nodig ik je dus uit om verder te gaan kijken naar een baan die wél bij je past. Vraag hiervoor de gratis doorbreeksessie aan. Het is een 1 op 1 coachsessie, waarbij ik jou help met jouw werkvraagstuk. Vooral als jij op zoek bent naar de baan die bij je past!

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise