De 7 tips voor meer verbondenheid met je collega’s

Een van de aspecten van werkgeluk is verbondenheid. We willen verbinding ervaren met onze mede-collega’s. We willen gezien, gehoord en gewaardeerd worden om wie we zijn. Hoe meer verbonden we ons voelen met onze collega’s, hoe meer we met plezier naar ons werk gaan. In dit artikel 7 tips hoe jij ervoor kan zorgen dat je meer verbonden bent met je collega’s, waardoor je dus ook gelukkiger bent in je werk. Spoiler: het is absoluut ook werk dat je er zelf in dient te steken en niet enkel van je collega’s kan verwachten.

1. Maak sfeer
Daar hoef je niet de grootste partyanimal voor te zijn. Sfeer maken heeft alles te maken met positieve aandacht geven aan een ander. Zo kan je een keer de vrijdagmiddagborrel of een barbecue na werktijd organiseren. Alleen of met een groepje.

Maar ook oprechte interesse tonen in een ander zorgt al voor sfeer. Onthoud de dingen die er gezegd zijn en kom erop terug. De zieke moeder van je collega of de trouwerij van de ander. Vraag ernaar! Wedden dat de sfeer dan ook al positief is tijdens de pauze als je het gesprek aangaat?

2. Communiceer
Communiceren binnen je werk en de plannen die je hebt. Communiceren is meer dan alleen vertellen waar je mee bezig bent. Communiceren is eerlijk zijn. Communiceren is feedback vragen en om hulp en tips vragen. Communiceren betekent dat je jezelf open en kwetsbaar opstelt. Iets dat niet voor iedereen gemakkelijk is om te doen. Je kan beginnen met de collega’s die dichtbij je staan en dit steeds verder uitbreiden. Open jezelf. Wedden dat je collega’s je maar al te graag helpen en je kwetsbaarheid zullen waarderen?

3. Denk mee en wees betrokken
Andersom is het ook fijn dat jij wil meedenken met jouw collega’s. Wees betrokken bij je collega’s. Niet alleen als het gaat over privésituaties, maar ook als het aankomt op werk. Help je collega’s. Steek tijd in hen en denk met hun werk mee. Het is uiteraard niet te bedoeling dat je het volledig op je neemt, maar luister naar wat er gezegd wordt en help waar dat nodig is. Op die manier blijf je niet alleen op je eigen eiland, maar wordt er ook samengewerkt. En samenwerken is verbinding.

4. Wees zichtbaar
Je kan pas meer verbinding met je collega’s hebben als jouw collega’s jou kennen. Wees niet die grijze muis in de vergadering. Stel een vraag, geef je mening of maak een grap tussendoor. Wees zichtbaar en maak jezelf kenbaar in wie je bent en waar je voor staat. Is een teamvergadering spannend, doe dit dan eerst bij collega’s waar je je vertrouwt bij voelt. Als je je podium pakt, weten collega’s ook wat ze kunnen verwachten van jou en wat ze aan jou hebben. Zo is de drempel om naar jou toe te stappen ook minder groot.

5. Bespreek je gevoelens
Dit is een lastige, omdat we ‘’anderen niet tot last willen zijn’’ en we daardoor vaak de dingen die we ervaren en voelen niet uitspreken. Toch is dit wel heel belangrijk. Als jij je openstelt en je gevoelens (positief of negatief) uitspreekt, ontstaat er ruimte voor verbinding. Er komt een opening om het gesprek aan te gaan, waardoor je ook de gevoelens van een ander te horen krijgt. Gevoelens uitspreken is nodig om bij een dieper vlak van verbinding te komen met elkaar. Ga het gesprek aan!

6. Wees attent
Wees attent met taken op je nemen, met complimenten geven, met speciale geledenheden onthouden en hier en daar een kleinigheidje te regelen. Organiseer die borrel, geef een verjaardagscadeautje of versier de koffiekamer met een nieuwe bos bloemen. De anderen merken de effort op die je erin steekt en zien dat je betrokken bent. Het creëert daarnaast meteen weer een opening om het gesprek aan te gaan.

  1. Werk samen
    Samenwerken is belangrijk in een team. Jullie kunnen elkaar aanvullen, leren van elkaar en zo beter presteren. Én het is de kans om meer verbondenheid te hebben met je collega’s. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat er meer samengewerkt kan worden. Overleg met een andere collega, plan afspraken in om samen te werken of doe dat project samen in plaats van alleen. Er zijn talloze mogelijkheden om samen te werken. Grijp die aan.


    Al deze tips geprobeerd?
    En heb je al deze tips geprobeerd, maar is die verbondenheid in het team nog ver te zoeken? Blijven die eilandjes en voel je je niet op je plek? Dan is het raadzaam om eens te gaan ontdekken wat voor werk dan wel bij je past. Ga op zoek naar banen waar ze wel samenwerken en waarbij de sfeer in het team een belangrijk aspect is.

    En weet je zeker dat je wil wisselen van baan, maar heb je geen idee wat voor werk wel bij je past en je gelukkig zal maken? Lees meer over het 1 op 1 coachtraject, waarbij je leert wie je bent, wat je belangrijk vindt en welke baan bij je past. Het doel van dit traject? Dat jij werk hebt dat je voldoening, plezier, uitdaging en energie geeft!

    Eerst een coachsessie ervaren? Vraag dan een 1 op 1 doorbreeksessie aan

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Afgelopen jaren heb ik 147 artikelen op Melodieinhetleven geplaatst. Waarvan ik er 111 als podcast heb opgenomen. Ook heb ik artikelen geschreven voor verschillende websites zoals werk&geluk, de Carrierebeurs (Jobnet) en Careerwise. Dit doe ik (nog steeds) met...

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Weet je nog niet of je in loondienst wilt werken of voor jezelf wilt beginnen? Twijfel je over voor een baas werken of ZZP’er zijn? In dit artikel lees je de verschillen tussen werken in loondienst en ondernemer zijn. Zo kan jij makkelijker bepalen welke het beste...

Wat is quiet quitting?

Wat is quiet quitting?

Quiet quitting, een term dat in opkomst is. De hoogste tijd om deze term op te helderen dus! Allereerst: quiet quitting heeft niets te maken met ontslag nemen. Het heeft er ook niets mee te maken dat je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging en het ontslag achter de...

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise