Creëer je eigen droombaan – 10 stappen om een eigen bedrijf op te zetten

Je hebt besloten om je eigen droombaan te creëren. Gefeliciteerd! Wat knap dat je besloten hebt om te gaan doen wat bij je past én om daar geld mee te gaan verdienen. Je eerste stap is gezet.

Ik kan me voorstellen dat het nu verwarrend is, omdat er zoveel informatie op je afkomt. In dit artikel neem ik je mee in de belangrijkste stappen voor het hebben van een eigen bedrijf. Het is het fundament van je bedrijf, waar continue jouw focus op moet liggen (als je het mij vraagt). Het artikel is in Jip-en-Janneke taal uitgelegd, om het zo simpel mogelijk uit te leggen. Ik ga je niet om je oren slaan met woorden dat je nog niet kent.

Hierbij de belangrijkste stappen voor het hebben van een succesvol bedrijf, dat volledig bij jou past.

1. Geloof in jezelf
De belangrijkste stap die het meest onderschat wordt. Bij de start van een eigen bedrijf komt er veel op je af. Het zijn veel dingen die je nog niet weet en dit kan je onzeker maken. Toch heb jij deze keuze niet voor niets gemaakt. Jij wil dit bedrijf omdat dit bij je past. Jij wil de vrijheid van het ondernemerschap. Jij wil anderen oprecht kunnen helpen met jouw producten of diensten. Onderschat jezelf dus niet.

Het is belangrijk dat je continue jezelf eraan herinnert dat je het kan en waarom een eigen bedrijf zo goed bij je past. Er zullen momenten komen dat je je onzeker voelt en dat je wil opgeven. Dit hoort erbij. Dit is het ondernemerschap. Enkel de echte ondernemers zetten door in deze tijden. Enkel de echte ondernemers durven risico te nemen, omdat ze weten waar ze het voor doen.

2. Bepaal je missie
Je wil niet voor niets een eigen bedrijf opstarten. Wat is je boodschap met je eigen bedrijf? Waar wil jij anderen bij helpen? Waarom wil jij je eigen bedrijf opstarten? Wat voor impact wil jij maken als ondernemer met jouw producten of diensten?

Al deze vragen leiden naar jouw missie. Als ondernemer is het belangrijk dat je weet wat je missie is. Dat houd je op de been. Dat is waarvoor je het doet. Dat is het ideaalbeeld dat je nastreeft. Mijn missie is bijvoorbeeld om zoveel mogelijk vrouwelijke millennials gelukkig te krijgen in hun werk. Ik help hen te ontdekken wat voor werk bij hen past én dit te realiseren.

Een mooie opdracht om te doen is een visionboard maken. Met een visionboard kan je jouw missie en gevoel van je bedrijf dat je wil uitstralen bepalen.

3. Ken je ideale klant
Voor wie is jouw bedrijf? Welke mensen wil je hierbij helpen? Deze mensen moet jij door en door kennen. Alles wat jij doet binnen jouw bedrijf is voor die mensen. De blogartikelen die je schrijft, de posts op Instagram en de producten of diensten die je aanbiedt.

Jij moet weten met welke zorgen jouw ideale klant naar bed gaat en mee opstaat. En ja, het is een super specifieke ideale klant die je uitkiest. Niet ‘’iedereen die zich verder wil ontwikkelen’’. Zo specifiek een doelgroep hebben wordt ook wel een niche genoemd. En die is nodig, want als jij niet specifiek bent in jouw ideale klant, trek je geen klanten aan.

Om je een voorbeeld te geven. Mijn ideale klanten zijn vrouwelijke millennials (tussen de 25 en 35 jaar) die wonen in de Randstad. Zij gaan met buikpijn naar hun werk, maar weten niet wat voor werk dan wel bij hen past. Ze voelen zich niet gewaardeerd op hun werk en missen uitdaging en voldoening. Ze willen energie halen uit hun werk en een bijdrage kunnen leveren. De angst om de stap te nemen houdt ze tegen, omdat ze dan hun zekerheid qua inkomsten bijvoorbeeld verliezen. Net zoals ze niet weten wat ze dan wel willen (de angst voor het onbekende). Hier help ik het onder andere bij door middel van mijn coachtrajecten: ‘’ontdek je droombaan’ en ‘’creëer jouw droombedrijf’’

Zo kan ik nog uren doorpraten over mijn ideale klant, maar het is belangrijk dat jij die gaat ontdekken. Vaak is jouw ideale klant jij, maar dan een aantal fases verder. Ga in gesprek met je ideale klant en let super goed op de dingen die ze zeggen. Zo ontdek jij exact wie ze zijn, wat de problemen zijn waar ze tegenaan lopen én waar ze naartoe willen.

4. Deel je expertverhaal
Mensen kopen niet van een bedrijf, maar mensen kopen van mensen. Het gevoel dat mensen bij jou hebben is cruciaal voor als ze klant bij jou worden. Hierom deel je altijd jouw persoonlijke verhaal, wat betrekking heeft op de struggles die jouw ideale klant nu ervaart. Hier lees je bijvoorbeeld mijn expertverhaal.

Het expertverhaal geeft herkenning, mensen leren jou kennen en krijgen meteen een gevoel bij jou. Het is goed voor het vertrouwen dat toekomstige klanten in jou hebben. Dit verhaal deel je altijd op je website, maar kan je ook op de social media kanalen delen of bijvoorbeeld in een webinar.

5. Stel doelen
Als ondernemer ben jij verantwoordelijk voor jouw eigen groei en de groei van jouw bedrijf. Om die reden is het fijn om met doelen te werken, zodat je weet waar je naartoe wil gaan. Waar wil jij over 3 maanden staan? Wat heb je over 1 jaar bereikt? Waar sta je over 3 jaar?

Stel deze doelen niet de klein, maar daag jezelf uit. Vervolgens bedenk je ook wat je voor deze doelen stapje voor stapje moet doen om dit te kunnen bereiken. Vergeet in je doelen ook geen omzetdoelen te benoemen. Een bedrijf heb je namelijk ook om geld mee te verdienen. Het is niet enkel een dure, leuke hobby.

6. Maak een goed aanbod van producten en/of diensten
Jij wil met jouw bedrijf jouw ideale klant (of doelgroep) helpen. Het is belangrijk dat je producten of diensten hebt, welke jouw ideale klant dus ook daadwerkelijk helpen. Dit kan van alles zijn. Coaching, een online training, producten die je verkoopt etc etc. Het ligt er maar net aan wat jouw ideale klant nodig heeft om geholpen te worden. Dat ga jij op de markt brengen!

Zorg daarnaast dat je niet maar 1 aanbod hebt, maar dat je verschillende producten hebt met verschillende prijzen. Niet iedereen wil starten met een online training, maar wil liever een geheel op maat gemaakt coachtraject bijvoorbeeld.

7. Doe veel aan marketing
Grotere bedrijven besteden de meeste tijd die ze hebben aan het creëren van content en marketing. Dit zijn onder andere gratis producten hoe klanten kennis met jou kunnen maken. Denk aan: podcast, blog, een gratis webinar, een gratis e-book, een gratis challenge, posts op Instagram etc.

Marketing is de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Jij moet ervoor zorgen dat je zichtbaar bent voor jouw doelgroep. Pas dan leren ze jou kennen, krijgen ze vertrouwen dat jij ze echt kan helpen en kunnen ze klant bij je worden. Bepaal voor jezelf welke kanalen jij wil gaan inzetten én hoe regelmatig je dit gaat doen.

Daarnaast is het ook goed om te weten hoe je vervolgens ervoor zorgt dat mensen bij jouw blog terecht komen bijvoorbeeld. Welke concrete dingen ga jij ervoor doen dat ze jouw blog zien? Je kan de verschillende kanalen dus elkaar laten ondersteunen of je adverteert bijvoorbeeld op social media.

  1. Onderscheid jezelf
    Grote kans dat wat jij doet, dat er nog duizenden anderen zijn die dat ook doen. Wat hierbij belangrijk is, is dat jij jezelf gaat onderscheiden. Dat je gaat inzien wat er anders aan jou of jouw aanbod is. Dit zet je ook weer in, in je marketing en sales. Dit kunnen dingen zijn die dichterbij je staan dan je denkt. Het hoeft dus niet iets mega groots te zijn.

Zo onderscheid ik mij bijvoorbeeld in de volgende punten als jij jouw droombedrijf opzet: 

✔️ Ik weet hoe het is om te gaan van niet te weten wat je wil naar het starten van een eigen bedrijf, zonder enige ervaring. Ik had zelf ook geen idee wat ik moest doen om een bedrijf te hebben wat bij mij paste én waar ik fijne inkomsten uit haalde. Ik ken de struggle. maar weet inmiddels goed wat je exact hiervoor nodig hebt. 

✔️ Het coachtraject is volledig afgestemd op jou. Ik kijk naar jou als persoon en wat je nodig hebt, in plaats van een strategie die ik wil doorrammen. In mijn coaching geef ik structuur, maar alles is afgestemd op wat nodig is. 

✔️ Je kan altijd mij inschakelen voor extra hulp. Laat mij meekijken naar je website bijvoorbeeld. Ik geef er graag feedback op. Ik ben dus niet alleen aanwezig bij onze gesprekken, maar tussendoor vind ik het belangrijk om contact te houden. Zo krijg je nog meer tips en coaching tussendoor.

✔️ Ik weet heel goed  welke twijfels, onzekerheid en negativiteit bij dit proces komt kijken. Deze buig ik om met je op een natuurlijke en leuke manier, zonder dit zwaar te maken. Ik weet van aanpakken en geef je als het nodig is een schop onder je kont om uit die comfortzone te komen.

✔️ Ik ben coach en gedragsspecialist. Ik weet exact welke dingen ik je kan vragen, waardoor we écht concreet worden in jouw bedrijf. Na dit coachtraject weet je dus precies welke dingen je wil doen, hoe je dat gaat doen en waarom je dat op die manier doet.

Het zijn dus aspecten die aansluiten bij jou als persoon en die jouw dienst net iets anders maken dan die van een ander. Bedenk goed hoe jij dus onderscheidend bent en deel dit.

9. Huisstijl en branding
Als bedrijf communiceer je altijd. Communicatie gaat niet alleen via tekst en spreken, maar ook door middel van branding en je huisstijl. Denk aan de soort kleuren die je gebruikt en de lettertypes die je inzet. Wat voor soort foto’s je gebruikt op je social media en op je website. Alles moet in lijn liggen van de missie die je met je bedrijf hebt. Continue vraag je jezelf af: wat wil ik hiermee uitstralen? Je huisstijl draagt hieraan bij.  

10. Sales en bezwaren wegnemen
Op het moment dat mensen jou gevonden hebben via je marketingkanalen is het belangrijk dat je hier gaat verkopen. Je gaat een sale doen. Jij moet als ondernemer weten hoe jij ervoor gaat zorgen dat je iets verkoopt. Vanuit waar ga jij verkopen? Hoe ga je dit doen? Hoe zorg je ervoor dat ze bij jou kopen en niet bij iemand anders?

Een voorbeeld is door middel van webinars, een challange of door middel van een gratis kennismakingsgesprek.

Bij die verkoopmomenten moet je goed weten hoe je bezwaren omvormt. Het is allereerst belangrijk dat je weet welke bezwaren jouw doelgroep heeft en dat je deze on the spot kan ombuigen. Misschien vindt iemand het veel geld. Het is de taak aan jou om die twijfel weg te nemen en te laten inzien dat het elke Euro waard is.

En hoe je dit super concreet maakt in je eigen bedrijf en nog véél meer leer ik je in het coachtraject naar jouw droombedrijf. Na dit traject heb jij jouw bedrijf opgestart dat goed bij je past én waar je inkomsten uithaalt. Hier lees je meer over het coachtraject om je eigen droombedrijf op te zetten en hoe anderen dit traject ervaren hebben. 

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Afgelopen jaren heb ik 147 artikelen op Melodieinhetleven geplaatst. Waarvan ik er 111 als podcast heb opgenomen. Ook heb ik artikelen geschreven voor verschillende websites zoals werk&geluk, de Carrierebeurs (Jobnet) en Careerwise. Dit doe ik (nog steeds) met...

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Weet je nog niet of je in loondienst wilt werken of voor jezelf wilt beginnen? Twijfel je over voor een baas werken of ZZP’er zijn? In dit artikel lees je de verschillen tussen werken in loondienst en ondernemer zijn. Zo kan jij makkelijker bepalen welke het beste...

Wat is quiet quitting?

Wat is quiet quitting?

Quiet quitting, een term dat in opkomst is. De hoogste tijd om deze term op te helderen dus! Allereerst: quiet quitting heeft niets te maken met ontslag nemen. Het heeft er ook niets mee te maken dat je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging en het ontslag achter de...

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise