Zo ontdek je jouw energiegevers en energievreters

Energiegevers en energievreters
Energiegevers en energievreters lijken op elkaar. Energiegevers zijn activiteiten of personen die heel veel energie (lijken te) geven. Nadat je zo’n activiteit hebt gedaan voel jij je weer helemaal opgeladen! Je hebt weer energie voor 10. Als iets er voldoende is, geeft het energie. Als iets er niet, te weinig of te veel is, dan vreet het energie. Energievreters zijn activiteiten of personen die energie vreten. Iedere keer dat je deze activiteiten gedaan hebt, voel jij je futloos. Energievreters kunnen je negatieve gevoelens geven.

Daarnaast zijn energiegevers en energievreters voor iedereen verschillend. Dus waar je van oplaadt of wat je energie afneemt is voor iedereen anders. Wel zijn energiegevers en energievreters bijna altijd activiteiten, gevoelens of personen waar je in het dagelijks leven mee te maken krijgt. Sommige energiegevers en vreters zijn structureel. Bijvoorbeeld een baan die niet bij je past of een schoonmoeder die je energie en aandacht continue opeist. Andere zijn tijdelijk, zoals die vervelende medereiziger in de trein.

Wat kan je ermee?
Energiegevers en energievreters hebben we allemaal. Wat belangrijk is, is dat beide in balans zijn of dat je meer energiegevers dan vreters in je dagen hebt. Wil je daar inzicht of een balans in hebben, is het belangrijk dat je weet wat je exact energie geeft en wat jouw energie wegneemt. Op basis daarvan kan je veranderingen aanbrengen in je dagen en de activiteiten die je daarbinnen doet.

Energiegevers en vreters ontdekken
Om je energiegevers en vreters te ontdekken zijn er 4 stappen die je kan volgen. Zo maak je inzichtelijk voor jezelf wat je exact energie geeft en je energie kost.

✔️ Stap 1: Vel papier
Maak op een vel papier twee kolommen. Een kolom is energievreters (wat kost je energie) en een is energiegevers (wat geeft je energie)

✔️ Stap 2: Energievreters
Ga langs je dag en bekijk welke personen, activiteiten en gevoelens je energie vreten. Vul eerst de kolom in wat je energie vreet. Dit is namelijk vaak makkelijker in te vullen en raadzaam  om mee te beginnen. Dit mogen grote en kleine vreters zijn, zoals die collega die komt zeuren en je baas die geen vertrouwen in je kunnen heeft. Schrijf alles op wat in je opkomt gedurende je dagen.
*Side note: als je ondertussen dingen bedenkt die je wel energie geven, mag je die natuurlijk ook noteren in de andere kolom.

✔️ Stap 3: Energiegevers
Nu ga je je dag langs, maar bekijk je welke personen, activiteiten of gevoelens je energie geven. Vul ook weer zoveel mogelijk dingen in, zowel klein als groot. De vriendin die haar waardering naar je uit of dat je de tijd hebt genomen om 15 minuutjes in de zon te lezen. Alles wat jou energie geeft.
*Side note: als je ondertussen dingen bedenkt die je geen energie geven, mag je die natuurlijk ook noteren in de andere kolom.

✔️ Stap 4: Geef tijd en ruimte en vul aan
Wat raadzaam is om te doen is het even de tijd en ruimte te geven. Leg het vel papier aan de kant. Als je nieuwe energiegevers en vreters tegenkomt, noteer je deze erbij. Dit werkt goed, want als je het tijd en ruimte geeft zul je zien dat je allerlei nieuwe activiteiten en gevoelens tegenkomt.

In balans brengen
Nu je weet welke mensen, activiteiten en gevoelens je energie geven en energie kosten is het belangrijk dat je deze in balans gaat brengen. Uiteindelijk wil je gedurende een dag genoeg energie hebben. Zo ben je gelukkiger en heb je meer plezier gedurende je dag. Actie nemen om jouw energiegevers en energievreters in balans te krijgen doe je door de volgende 4 stappen.

✔️ Stap 1: geef een cijfer
Pak je twee kolommen erbij en geef alle mensen, activiteiten en gevoelens een score op basis van hoeveel energie het geeft of kost. Begin met de energievreters. Hoe meer energie het je kost, hoe hoger het cijfer is. Hoe structureler het voorkomt, hoe hoger het cijfer. 1 is het laagste cijfer en 10 het hoogste. Vervolgens pak je de energiegevers en dit doe je hetzelfde. Wat je het meest energie geeft, geef je hoge cijfers en wat je het minst energie geeft een lager cijfer.

✔️ Stap 2: nieuwe kolommen maken
Pak een nieuw vel paper en maak weer twee kolommen. Hierbij werk je van boven naar beneden. Bovenin zet je de meest energiegevende en de meest energievretende dingen. Zo maak je de lijst af, waarbij onderaan staat wat je de minste energie geeft en wat je het minste kost.

✔️ Stap 3: analyseren van je energiegevers en energievreters
Je wil je energiegevers en energievreters in balans brengen of uiteindelijk meer energie overhouden. Daarbij is het van belang om 2 dingen te doen:

1. Dat je energievreters gaat schrappen of verkleinen in je leven
2. Dat je energiegevers meer ruimte gaat geven of vergroten in je leven.

Kies bij zowel de energievreters als de energiegevers 2 punten uit waar je verandering in wil brengen. Pak wel 2 punten bij beide welke redelijk gemakkelijk zijn om te veranderen.

✔️ Stap 4: doorpakken
Als je merkt dat het resultaat oplevert, herhaal deze oefening. Kies opnieuw 2 punten in beide lijsten uit om verandering in te brengen. Nogmaals kies 2 punten uit welke relatief gemakkelijk te veranderen zijn. Het kan al zijn: in de stiltecoupe in de trein gaan zitten, een dag minder gaan werken of misschien vaker met een bepaalde vriendin afspreken. Zo ga je de lijst steeds verder uitwerken met als doel dat jouw energiegevers en vreters weer in balans zijn. Zo heb jij gedurende de dag meer energie en plezier.

Werk gerelateerd
Merk je dat veel energievreters werkgerelateerd zijn en je werk eigenlijk niet meer bij je past? Dan raad ik je aan om te gaan ontdekken wat voor werk dan wel volledig bij je past. Hier lees je meer informatie over het 1 op 1 coachtraject waar ik je bij help. Liever (eerst) een gratis sessie ervaren? Vraag deze dan hier aan.

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise