Hoe behoud ik een goede werk-privé balans?

Een verstoorde werk-privé balans ontstaat wanneer je te veel ballen hoog probeert te houden. Je wil uitblinken in je werk, minimaal 3 keer per week sporten, sociale contacten onderhouden, het huishouden doen, aandacht geven aan je lover en vriendinnen, tijd maken voor zelfontwikkeling en daarnaast ook nog ontspannen. Met als gevolg dat jij ’s avonds uitgeblust op de bank ploft.

Een disbalans in het werk en privé ontstaat meestal door een gebrek aan vrije tijd. Je wil dus je tijd en energie beter verdelen. Hoe je dat kan doen lees je in dit artikel met de volgende 8 tips.

1. Durf nee te zeggen
Je hebt eigenlijk al een mega volle dag en dan komt uitgerekend jouw leidinggevende ook nog aan jou vragen of jij nog een extra klusje kan doen. Dat wordt overwerken. Of toch niet? Realiseer dat je ook gewoon nee kan zeggen. Vind je dit nu nog moeilijk om te doen? Probeer te oefenen door nee te zeggen tegen kleinere- en onbelangrijkere dingen. En trust me. Je zal zien dat hoe vaker je nee zegt, hoe heerlijker het wordt. Het resultaat is namelijk dat jij meer vrije tijd hebt die je kan besteden aan andere (belangrijkere) dingen.

2. Stel prioriteiten.
Helaas kan je niet in alle aspecten van het leven de volle 100% energie steken, hoe graag je dit ook zou willen. We hebben tegenwoordig een volle agenda met dingen die “moeten” en dit gaat soms ten koste van de dingen die jij echt belangrijk vindt in het leven. Schrijf voor jezelf 10 dingen op wat jij belangrijk vindt in het leven, waarbij 1 het belangrijkste is en 10 het minst belangrijkste. Ga voor jezelf na of jij het meeste energie steekt in de dingen die je echt belangrijk vindt. Is dit niet zo? Dan is het tijd om daar andere keuzes in te gaan maken.

3. Neem pauzes en tijd voor jezelf.
Gun jezelf na perioden waarin jouw werk wat drukker was, een rustperiode. Plan in deze periode wat meer dingen die jou energie geven. Hierdoor laadt het lichaam weer op. Dit is ontzettend belangrijk en tevens een punt om een burn-out te voorkomen. Dit is trouwens niet alleen belangrijk na een drukke periode, maar elke dag. Tijd maken voor jezelf is belangrijk om je energiepeil hoog te houden en om tot rust te komen.

4. Planning is key!
Hier geloof ik heilig in. Door de tijd die je plant, krijg je weer veel tijd terug in de uitvoering. Dit zal sneller en gemakkelijker verlopen en je dus tijd schelen. Tijd die jij weer ergens anders in kan steken. Daarnaast levert het je rust op en het gevoel van controle. Ben je dus op zoek naar een goede balans? Plan erop los. Hoe beter je je leven organiseert, hoe meer je aan kan en niet het gevoel hebt dat je overwhelmed wordt. Jij hebt immers genoeg rust en controle dankzij je planning.

5. Stop met haasten
Eerlijk waar. Haasten is nergens voor nodig en nergens goed voor. Stop met haasten. Ben je wat later door het verkeer? Jammer dan. Bel je baas en meldt dat je wat later bent. Probleem opgelost. Je hoeft je dus niet aan alle regels te houden. Als het even niet anders kan of niet handig uitkomt, speel daar dan dus op in. Je planning kan wijzigen en ga daar met een relaxed hoofd mee om. Wring je niet in allerlei bochten. Het is oke dat het anders gaat. Vind een snelle oplossing en deal ermee. Zo zorg je voor meer peace bij jezelf gedurende je dag.

6. Stop met uitstellen
Wat er vaak gebeurt is dat we taken uitstellen en dan op het laatste moment denk je: ‘’shit! Dat moest ik ook nog doen!’’. Daardoor begint het gehaast en kan je niet meer helder nadenken. Het is dus fijner voor jezelf om taken in te plannen en je aan deze planning te houden. Vooruitwerken kan zelfs nog fijner zijn, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Veel dingen zijn ook makkelijk te ‘’batchen’’.

Om je een voorbeeld te geven. Stel je gebruikt Instagram veel voor je werk. Je kan daarbij elke dag een post schrijven of 1x per week of maand een hele reeks posts maken en inplannen. Die tweede optie scheelt je veel tijd en het geeft je rust. Uitstellen is er niet meer bij voor jou!

7. Zet je mobiel en tv uit
Heb je weleens gekeken hoeveel tijd je gemiddeld per dag op je telefoon zit? Te Whatsappen of doelloos te scrollen. En hetzelfde voor Netflix of Videoland. Waarschijnlijk besteed je er onbewust veel meer tijd aan dan je denkt. Dus, wil je echt een betere balans? Batch ook die dingen. Check op bepaalde tijden je telefoon en/of mail. Zet verder je televisie en mobiel uit of op stil, zodat je niet gestoord wordt. Wedden dat het je enorm veel tijd gaat schelen, waardoor je meer tijd hebt voor wat je echt belangrijk vindt en wil?

8. Doe de dingen die je energie geven
Makes sense toch? Wil je een goede balans in je leven, heeft het voornamelijk te maken met de vrije tijd die je hebt en dat je de tijd besteedt aan dingen die jij belangrijk vindt. Dit zijn dus dingen die jou energie geven. Heb je voor jezelf helder wat je energie geeft?

Zo niet maak een lijst en haal daar je prioriteiten uit. Wellicht is het dan zelfs wel tijd om een carrièreswitch te gaan maken. Benieuwd hoe je dat kan doen? Lees dan hier verder.

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise