De 8 helpende tips om een burn-out te voorkomen

Een burn-out ontstaat wanneer je te lang, te veel stress op je bordje krijgt. Hierbij kan je denken aan stress op het werk. Maar ook aan andere vormen van stress, denk hierbij aan een scheiding of het overlijden van een dierbare. Wanneer deze stress te lang aanhoudt, kan het lichaam hier niet meer van herstellen en raakt jouw interne batterij op. Vandaar de term burn-out, je bent letterlijk opgebrand en hebt geen energie meer over. 

Hier vertelt Maartje, die zelf momenteel in een burn-out zit meer over in haar gastblog. In dit artikel 8 tips hoe je die burn-out kan voorkomen.

1. Herken de symptomen.
Het is belangrijk om te weten dat er door langdurige stress zowel mentale als fysieke symptomen optreden. Het is belangrijk om deze symptomen bij jezelf te herkennen. Bij overspanning of burn-out kan je last krijgen van: moeheid, piekeren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, emotionele labiliteit, prikkelbaarheid, niet goed tegen geluiden kunnen, slaapproblemen, het gevoel van onrust of opgejaagdheid. Denk daarnaast ook aan fysieke klachten zoals: duizeligheid, spierpijn, maagpijn en misselijkheid. Wees je bewust van deze symptomen om de burn-out voor te zijn. En

2. Negeer deze symptomen niet.

Nu je de symptomen herkent is het belangrijk om hier ook daadwerkelijk op in te spelen en een stapje terug te nemen voor jezelf. Realiseer je dat je ook nee kunt zeggen wanneer die ene collega jou vraagt of je nog wat extra’s kan doen. Je kan ook hulp kunt vragen als je ergens niet uit komt en je hoeft niet ieder weekend overal aanwezig te zijn. Kortom, luister naar wat jij op dit moment nodig hebt en handel daarnaar. Negeer de signalen dus niet. Luister écht naar jezelf.

3. Geef duidelijk je grenzen aan.

Het is belangrijk om in zowel jouw werk als in privé duidelijk je grenzen aan te geven en deze ook goed te bewaken. Hierdoor geef jij een duidelijk beeld aan anderen en weten ze wat ze aan jou hebben. Daarnaast blijft alles voor jou behapbaar, waardoor je minder stress zult ervaren. Dit zal jouzelf meer rust geven, maar het is ook prettig voor jouw omgeving.

4. Maak het bespreekbaar
Soms kunnen grote gebeurtenissen er voor zorgen dat jij uit balans raakt. Je hoeft nog niet die burn-out aan te tikken, maar bijvoorbeeld last krijgen van onrustige gevoelens of stress. Door dit bespreekbaar te maken met jouw werkgever en/of jouw naasten geef jij hen de kans om jou te helpen of dingen voor jou uit handen te nemen.

5. Probeer tijd in te plannen voor de dingen die jou ontspanning geven.

Na een periode van stress is het belangrijk om ook weer een periode van ontspanning in te plannen zodat jouw lichaam kan herstellen van de stress die je hebt gehad. Ga na wat jou ontspanning geeft en probeer dit regelmatig voor jezelf in te plannen. Geen idee wat je kan doen om écht te ontspannen? Lees dan dit artikel.

6. Zorg voor een goede werk-privé balans.
Het is belangrijk om een goede scheiding te maken tussen werk en privé. Zorg ervoor dat je duidelijk afbakent wanneer je begint en wanneer je stopt met werk. Heb je met jezelf afgesproken dat je om 17.00 stopt, doe dat dan ook. Zet daarnaast ook je werktelefoon uit en open je email na deze tijd ook niet meer. Benieuwd naar hoe je nog meer een goede werk-privé balans kan creëren? Dan is dit artikel met 9 tips hierover interessant voor je. 

7. Blijf in beweging.
Bewegen is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor jouw mentale gesteldheid. Probeer minimaal vijf dagen in de week 30 minuten matig-intensieve lichaamsbeweging te hebben, denk hierbij aan fietsen of stevig doorwandelen. Vermijd daarnaast de hele tijd stil zitten zo veel mogelijk. Moet je werken achter een bureau en heb je verder geen tijd? Zorg dat je taken staand uitvoert of dat je de trap vaker neemt. Meer bewegen kan altijd. Plus het zorgt er ook nog eens voor dat je uit je hoofd gaat en meer in je lijf komt.

8. Wees niet te streng voor jezelf.
Hoe lastig het ook is, het is belangrijk om lief voor jezelf te zijn en te luisteren naar wat jouw lichaam aangeeft. Je hoeft niet overal 150% te geven, wanneer 80% ook goed is. Realiseer je dat fouten maken menselijk is, want je bent nu eenmaal geen robot! 😊

HIERNA TE LEZEN ARTIKELEN EN TIPS:

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Het laatste artikel van Melodieinhetleven (voorlopig)

Afgelopen jaren heb ik 147 artikelen op Melodieinhetleven geplaatst. Waarvan ik er 111 als podcast heb opgenomen. Ook heb ik artikelen geschreven voor verschillende websites zoals werk&geluk, de Carrierebeurs (Jobnet) en Careerwise. Dit doe ik (nog steeds) met...

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Loondienst of ZZP. Wat past het beste bij mij?

Weet je nog niet of je in loondienst wilt werken of voor jezelf wilt beginnen? Twijfel je over voor een baas werken of ZZP’er zijn? In dit artikel lees je de verschillen tussen werken in loondienst en ondernemer zijn. Zo kan jij makkelijker bepalen welke het beste...

Wat is quiet quitting?

Wat is quiet quitting?

Quiet quitting, een term dat in opkomst is. De hoogste tijd om deze term op te helderen dus! Allereerst: quiet quitting heeft niets te maken met ontslag nemen. Het heeft er ook niets mee te maken dat je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging en het ontslag achter de...

© 2019 - 2022 M.elodieinhetleven | Alle rechten voorbehouden | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Webdesign: Brainwise